zondag 15 april 2012

toeval?

Afgelopen vrijdag was ik bij Guus, de vriendin die ik bijna 35 jaar geleden heb ontmoet toen ik mij destijds opgaf voor een kantkloscursus. Guus is een stuk ouder dan ik (ze is net 85 geworden) en ze was toen al een kei in dat klossen. Klossen doen wij beiden niet meer. Guus zou het ook niet meer kunnen zien. De liefde voor handwerken en ook vooral oud handwerk bindt ons nog altijd, naast een hoop andere dingen.

Maar Guus wordt oud en is aan het opruimen. Haar man is kortgeleden overleden en ook voor haar 'komt de tijd van doodgaan dichterbij', zoals zij dat zelf zo mooi zegt.
Bij mijn onaangekondigde bezoekje van afgelopen vrijdag verraste ze me door voor mij een aparte stapel spullen al te hebben klaargelegd: oude handwerkboeken; handwerk van haar moeder uit de tijd dat die op de lagere school zat (ca. 1895), handwerken van haarzelf (van haar lagere schooltijd) maar ook dingen die zij weer van vriendinnen van haar moeder had gekregen. Vriendinnen die niet getrouwd waren en ook geen dochters hadden om het spul aan door te geven.


Een van die zaken toon ik jullie nu alvast, op de rest kom ik later vast nog wel eens terug.



Was mijn laatste blogbericht gewijd aan het nieuwe stoplapproject 'Joppe', van Guus kreeg ik óók een stoplap!


Een uit 1890 (is haar verteld) van een vriendin van haar moeder.






  
Geniet ervan zei ze en geef hem ooit, als jouw dochters er niks in zien, door aan iemand die er geweldig blij van wordt.


En dat eerste ga ik voorlopig doen: ervan genieten.

8 opmerkingen:

  1. oh ann wat is ie mooi he, laat ik nu net uit een oude handwerken ook een stuk over dit soort stopwerk gaan ,inddrdaad toeval!! gr marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohhh.... wat is dat bijzonder en mooi!! En wat fijn dat je ons even laat meegenieten.
    groetjes Meta

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige stoplap, heerlijk dat je het ons ook laat zien. Dank je wel en geniet van alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat toevallig, een stoflap voor iemand die zelf een stoflap gaat maken!!! Wat ontzettend lief van haar dat ze dit alles aan jou heeft doorgegeven..
    Je gaat zeker een klein "museumpje" inrichten en dan telkens langslopen om het te bewonderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, wat ben je een geluksvogel! Werkelijk een schitterende lap om te krijgen... Geniet ervan!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig kado! Geniet er maar heerlijk van en wat een mooi gebaar om zo iets door te geven aan iemand die het waardeert. Groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat bijzonder! Wat een schitterende lap. Gelukkig komt die bij een liefhebber terecht. Er is in de loop van de jaren zo veel verloren gegaan.... Via Elizabeth haar wolkaartjes kwam ik bij jou terecht en om niets van dat moois te missen ga ik je volgen.
    Groeten van Willemien út Fryslân.

    BeantwoordenVerwijderen